13 september 2015

Politiek Café 28 september: Criminaliteit en radicalisering in Nieuw-West

Een debat met Peter Oskam (CDA) en Achmed Baâdoud (PvdA)

Op maandag 28 september 2015 gaat Tweede Kamerlid Peter Oskam (CDA) in debat met stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West Achmed Baâdoud (PvdA) over criminaliteit en radicalisering in Nieuw-West. Wij nodigen u van harte uit om hierbij te zijn en mee te discussiëren.

Achmed Baâdoud stelt dat Amsterdam Nieuw-West een banlieu wordt als extra geld voor veiligheid uitblijft. Wat moet er gebeuren om de veiligheid in het stadsdeel en in Amsterdam te verbeteren? Peter Oskam pleit al enige tijd voor meer wijkagenten. Is meer cameratoezicht een oplossing? En hoe zorgen we dat onze jongeren op het rechte pad blijven? Is het Basta of Pak je Kans?

Veel van de Amsterdamse Syriëgangers komen uit Nieuw-West. Hoe voorkomen we dat jongeren radicaliseren en hoe groot is nu werkelijk dit probleem? Peter Oskam meent dat terugkerende strijders en terreur Nederlands hoogste veiligheidsprioriteit moet zijn. PvdA Amsterdam kiest voor preventie. Een debat over hoe de voedingsbodem voor radicalisering weg te nemen.

Discussieer mee in Vlla over de toekomst van Nieuw-West en over een veilige wijk.

Locatie:

VLLA

Willem Roelofsstraat 9

1062 JX Amsterdam Nieuw-West

Tijd: Maandag 28 september 2015, inloop vanaf 19.30h. Het debat start om 20.00h en eindigt rond 22.00h.

Peter Oskam (1960) is Tweede Kamerlid voor het CDA met de portefeuille Veiligheid, Justitie en Asiel. In 2013-2014 was hij lid van de parlementaire enquête Woningcorporaties. Voordat Peter in 2012 Kamerlid werd was hij de vicepresident van de Rechtbank in Amsterdam. Hij heeft zich in zijn loopbaan veel bezig gehouden met het verbeteren van de samenwerking in de jeugd- en de strafrechtsketen. Zo stond hij aan de wieg van het project Basta (aanpak schoolverzuim) en Nachtdetentie (minderjarige verdachten die overdag begeleid naar school gaan, maar de rest van de tijd vastzitten). In zijn vrije tijd is Peter actief in de sportwereld. Na jarenlang scheidsrechter te zijn geweest in het betaald voetbal is hij nu voorzitter van de KNVB district Zuid-Holland.

Achmed Baâdoud is sinds 2010 stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Nieuw-West. In zijn portefeuille heeft hij ondermeer Openbare Orde & Veiligheid, Economie & Werkgelegenheid, Welzijn & Zorg. Daarvoor was Achmed tussen 2006 en 2010 wethouder in Osdorp. Hij is onder meer de drijvende kracht achter het programma Pak je Kans dat in maart 2013 startte. Pak je Kans is gericht op het doen terugkeren van problematische  jongvolwassenen in de maatschappij.  De groep bestaat uit kwetsbare meiden met stille complexe problematiek, veelplegers en (ex-) Top600 jongeren die hun straf hebben uitgezeten. Daarnaast pleitte hij recent voor meer geld voor criminaliteitbestrijding in zijn stadsdeel en voor permanent cameratoezicht om overvallen tegen te gaan op het Lambertus Zijlplein.